tisdag 30 augusti 2022

Välkommen till paradvåningen på hotell Utsikten

 Under den senaste veckan har jag befunnit mig i den fantastiska paradvåningen på hotell Utsikten. Det går inte ens räkna hur många fönster eller vinklar det finns här uppe. Istället vill jag lägga fokus på en del utvalda ämnen och riktningar som jag har fått möjlighet att både dela och deltaga i.  

 Jag skulle vilja börja med att beskriva vad jag menar med fönster, det kan vara precis vad ett fönster är och som man sannolikt tänker sig att ett fönster på ett hotell ser ut. Men det kan även vara datorskärmar, eftersom vi deltar i en digital kurs. Som jag ser det så delar ni alla ett fönster till oss andra, jag tittar in och ni tittar ut. Samtidigt vill jag fortsätta med att säga att ögonen är ett fönster, en del kallar det för själens fönster, det är där vi möts. Hur viktig är inte ögonkontakten, om än så viktig när vi inte ser varandra IRL. Med ögonen delar vi både glädje och sorg samt allt där mellan. Och vi ser varandra, bekräftar.

 I paradvåningen som enligt mig än sålänge är den mest berikande våningen. Tro mig, jag har befunnit mig på många olika plan på det här hotellet. Det finns vissa rum längre ner med fönster som bara ser svart eller vitt eller bara ja eller nej. Ibland har det varit svårt att ta sig därifrån då inga fler alternativ finns att tillgå. Då gäller det att även om man famlar i mörkret att ta sig ut till hissen som tar en till det mittersta rummet som heter Insikten. Till det rummet återkommer jag med jämna mellanrum och stannar olika lång tid.

 Veckans fråga/ämne: Klimatet

Vi fick i uppgift att hantera vårt ämne eller vår fråga om vad som står oss varmt i hjärtat. Jag tänker beskriva lite kortfattat mitt val.

Jag har ju legat sjuk ett par dagar och bestämde mig för att sätta på serien Our planet på Netflix. Med tanken om att det kunde stå på lite i bakgrunden för jag orkade inte fokusera på något. Men jag blev helt tagen, dels av alla vackra vyer och alla natur- och djurliv man fick följa. Det blev en upplevelse som tog mig bort till drömmarnas värld om hur fantastisk vacker jorden och alla dess varelser är. Samtidigt som det blev en mardröm som visade hur mycket vi människor tar och förstör och roffar åt oss. Det fanns segment om platser och djur som är på väg tillbaka från att vara utrotningshotat eller förstört, men med ett stort men. Vad som var lika för alla dessa var att det följdes åt av en mening, eller ett ord, som Skyddad. Tack vare att platsen eller djuret är skyddat, så har det kunna resa sig igen. Och vem är det som det behöver skyddas ifrån? 

Samma dag läste jag i Aftonbladet i ett kommentarsfält efter Håkan Hellströms konserter på Ullevi. Han fick både ris och ros för att han bjudit in Greta Thunberg för att sjunga och hålla tal om klimatet. En del av de ris han fick lät ungefär såhär, - jag har betalat för min biljett och det var sista gången jag går på en konsert med Håkan Hellström då jag inte gått med på att få höra om det där. Kortfattat. Det var det som väckte min fråga om att vi kan välja, att klimatet är en fråga eller en ickefråga. Lever vi inte alla på samma planet? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Till alla versioner av mig

I min hand håller jag fem kuvert, mitt namn står på allihop. Till Jenny, inget mer. Jag lägger ut dem framför mig på golvet som i en halvcir...