torsdag 19 januari 2023

Att våga stanna när hjulet slutat snurra

 Jag skulle vilja börja med att beskriva min vandring genom livet som i en spiraltrappa, ständigt på väg uppåt i någon form av evighetsbyggnad. Jag har pushat mig själv med en tro om att det som har varit det har varit och det finns ingen anledning att blicka tillbaka. Idag vet jag att det är ett försvar, som styrts av den obekvämlighet att vara närvarande i obehagliga känslor. 

Min målsättning är att våga sammankoppla hjärna och hjärta, genom att vara närvarande i alla de känslotillstånd som kan infinna sig. Jag vill möta motståndet och istället följsamt bli en del av allt som är jag. Till min hjälp har jag de "Naturterapikorten" jag skrev om tidigare. Kortleken är framtagen av Daniel Willby och jag köpte dem av honom på "Space of love" festivalen på Öland i somras. Med intention att påbörja arbetet med dem under sommaren. Kanske var det inte läge då, kanske var jag inte redo. Nu känner jag att det är dags. Ibland är det den där lilla knuffen som behövs, att jag ska redovisa mitt arbete med korten. 

Naturterapikorten är uppdelade i fyra sviter:

Meditation (inre vila) med avsikt att finna vårt eget viloläge, komma i en djupare kontakt med oss själva, få hjälp att rena oss från det vi inte önskar bära med oss längre och finna vår avsikt och känna oss tacksamma. 

Betraktande (yttre vila)

Lek (inre aktivitet)

Utforskande (yttre aktivitet)

Jag har valt den första sviten och därför skrev jag ner lite mer om innebörden av att arbeta med den delen av kortleken. Korten är numrerade från ess till tio och är en process som gradvis tar oss närmare de fyra sista klädda korten. De klädda korten är utmaningar för att kliva längre in i den del som kortens svit handlar om. 

Jag tänker ta mig an ett nytt kort varje vecka och utföra uppgiften, tanken är att jag kommer skriva uppgiften här och sedan till nästa inlägg så kommer det en utvärdering av hur jag tagit till mig det. Sedan kommer ett nytt kort att presenteras. 

Min inbjudan till er är att om ni vill prova tillsammans med mig så är ni välkomna att göra det, alternativt om det är något speciellt kort som ni dras till så anta den utmaningen. 

Jag kommer nu att skriva om kortet som heter Ess av meditation och påbörjar det under helgen.

Jag är hemma:

Stå still, slut ögonen och andas en stund. Öppna ögonen och fokusera på stigen framför dig. Gå långsamt och var medvetet närvarande i dina steg och i din andning. Upprepa följande när du går:

Jag är här.

Jag är hemma.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Till alla versioner av mig

I min hand håller jag fem kuvert, mitt namn står på allihop. Till Jenny, inget mer. Jag lägger ut dem framför mig på golvet som i en halvcir...