torsdag 12 januari 2023

Den digitala lägerelden

 Folkis på distans skulle  jag vilja likna vid en digital lägereld. Veckans tema bjuder in oss att hitta en fördjupningsfråga som vi vill jobba vidare med. Min fråga började för ett par månader sedan. Jag kände hur en liten glöd tändes i mig, en glöd som jag vill ska kunna brinna fullt ut. Det fina med elden är att tillsammans kan vi brinna så mycket starkare och jag kommer ta er kursare till hjälp. 

Varför jag väljer att använda mig av lägerelden som metafor är dels elden, men också den cirkulära formationen kring elden. Gemenskapen och värmen som delas tillsammans. Jag tänker på Bohm som beskriver hur en dialog inte tar några sidor utan är en konversation med ett center, och att essänsen i en dialog är ett flöde av mening där ingen försöker att vinna. 

Jag tänker på våra samtal där vi pratat om växande och utveckling som inte är linjär, utan mer som en cirkel eller spiral. Jag kommer hela tiden tillbaka till tanken om att vi möts i en ring, en fulländning som skapas tillsammans. Där vi möter oss själva och varandra och blir till i mötet. 

Jag har redan börjat med intervjuer under slutet av förra terminen, tillsammans med era blogginlägg tänkte jag skapa en sorts utvärdering, ett kompendie som ska liknas vid ett runda bordet samtal. Den ska kunna läsas av någon som vill veta vad Folkis på distans är och känna sig som en del av oss.

Min andra utmaning kommer vara naturterapi, en övningskortlek som utmanar en att gå ut i naturen och utföra olika små mindfulnessritualer. Min tanke bakom är att göra dessa kort under våren och samla en del som ni ska kunna få i uppgift att utföra, samtidigt som jag ska dela min upplevelse. Tillsammans skulle jag vilja att vi delar med oss av upplevelsen. Min tanke bakom är att bli mer närvarande i oss själva och den natur vi lever i. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Till alla versioner av mig

I min hand håller jag fem kuvert, mitt namn står på allihop. Till Jenny, inget mer. Jag lägger ut dem framför mig på golvet som i en halvcir...